Rol Liturgische Beweging en abdij Maredsous in verandering plannen Koekelberg
Verschillende werken wijzen op de rol die de Litugische Beweging speelde bij het wijzigen van de plannen voor de basiliek van Koekelberg. Dit wordt onder meer aangegeven door Jan De Maeyer, Thomas Coomas en Eva Weyns in Neogotiek in Brussel - Een rijkdom aan concepten en praktijken, een uitgave van Erfgoed Brussel in september 2016:
"Wat het orgelpunt [van de Sint-Lucasneogotiek] had moeten worden, namelijk de constructie op de heuvel van Koekelberg van een enorme neogotische kathedraal met niet minder dan zes torens en een grootse vieringtoren, stokte na de dood van de initiator van het concept. Oorspronkelijk had koning Leopold II de idee opgevat om op het plateau een nationaal Pantheon te bouwen, maar na een aantal buitenlandse bezoeken (bijvoorbeeld aan de Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche in Berlijn, de Votivkirche in Wenen en de basiliek van Montmartre te Parijs) werd hij ontvankelijk voor de idee van de constructie van een nationaal heiligdom. De opdracht werd na diverse consultaties toegewezen aan Pierre Langerock, afgestudeerde van de Sint-Lucasschool van Gent en medewerker van Helleputte. Zijn plannen uit 1904-1905 weerspiegelden niet alleen de concepten van de Sint-Lucasneogotiek maar vooral Viollet-le-Ducs ideeën van de ideale gotische kathedraal vermengd met de praktische vereisten van een bedevaartkerk zoals deze in Lourdes. De eerste steen werd te Koekelberg al gelegd in 1905, maar dan vorderden de werkzaamheden maar traagjes, om bij de dood van Leopold II in 1909 te stoppen. Bij het uitbreken van de ‘Groote Oorlog’ waren alleen de fundamenten ongeveer klaar. Onder invloed van de ideeën van de Liturgische Beweging en haar relatie met het zoeken naar een meer eigentijdse religieuze architectuur en kunst, maar ook wegens de aanzienlijk verslechterde economische situatie werden de bouwplannen versoberd en werden de plannen van de Gentse bouwmeester Albert Van huffel om een basilica in art-deco te realiseren aanvaard. De werken zouden pas worden hervat in 1926."
In de bijdrage 'Esprit de comparaison. Le mouvement liturgique et son interaction avec l'art sacré en Belgique dans une perspective internationale (1900-1980)' in het boek Modernité sacrée: Aspects du renouveau de l'art sacré en Normandie (1920-1960) (ed. Nicolas Coutant en Claire Maingon, 2017), gaat Jan De Maeyer verder in op de invloed van de abdij van Maredsous, en met name van dom Sebastien Braun:
"Maredsous est impliqué dans la transformation du projet néogothique de la basilique du Sacré-Coeur à Koekelberg (Bruxelles). L'architecte Pieter Langerock (1859-1923) aurait d'abord voulu en faire une cathédrale gothique idéale. Les travaux ont débuté en 1905, mais lorsque la première guerre mondiale éclate, on n'en est encore qu'aux fondations. Finalement, le projet initial est transformé à l'initiative de Sébastien Braun (1881-1980) et du professeur et prêtre louvaniste Raymond Lemaire (1878-1954) en une basilique de style néo-byzantin, conforme aux préceptes du mouvement liturgique et dessinée par l'architecte Albert Van Huffel (1877-1935). Maredsous intervient largement dans la décoration du bâtiment également."
Read more:
Reacties
Een reactie posten